سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استخراج ابری بیت کوین از نظر دولت

 

بیت کوین چیست؟

خیلی ساده بخوایم بگیم بیت کوین حکم طلا رو داره اما تو دنیای دیجیتال

همونطور که قیمت طلا هر روز و هر لحظه عوض میشه بیت کوین هم هر لحظه دچار این نوسانات میشه

بیت کوین به عنوان یک واحد پولی دیجیتالی اومد که نهاد های واسطه ای مثل بانک رو کنار بذاره تا نقل و انتقال پول راحت تر انجام بشه و از طرفی هم اون واحد واسطه ای کنترل دارایی شما رو دیگه نداشته باشه یا به اصطلاح پولی باشه که غیر متمرکز باشه و هیچ شخص یا نهاد یا دولتی روش تاثیر نداشته باشه.

درحال حاضر واحد های پولی دیجیتالی با قابلیت های بیشتر و قیمت پایدارتری اومده که انسان ها و بازرگانان برای نقل و انتقال پول و تجارت ترجیح میدن از اونا استفاده کنن اما بیت کوین به خاطر اینکه اولین و شناخته شده تر از بقیه بوده حکم طلای این بازار رو داره و بیشتر سرمایه گذاران برای حفظ ارزش سرمایشون رو به سمت این ارز میارن.

علت محبوبیت و شناخته شدن بیت کوین چیست؟

داستان های زیادی در مورد بیت کوین هست که اونو منحصر به فرد میکنه مهمترینش این که اولین واحد پولی دیجیتالی بود که ساخته شد و همچنین ناشناخته بودن مخترع اون، که هنوز کسی نمیدونه بیت کوین رو کی بوجود آورده و دلیل دیگه ای که میشه برای بیت کوین آورد محدود بودن اونه که خاص ترش میکنه. تو فرمول و ساختار بیت کوین اومده که نهایت تعداد بیت کوین ای که ایجاد خواهد شد 21 میلیون است.

دلایل دیگه ای که باعث جذابیت بیت کوین برای سرمایه گذاران شده نوسانات بوده که در طول عمرش از خودش نشون داده و به طور کلی صعودی بوده خلاصه بخوایم تاریخچه ای از قیمت بیت کوین بگیم ارزش بیت کوین در سال 2009 که عرضه شد 0.3 سنت بود و در دوره ای 10 ساله افزایش و کاهش 10، 20، 50 برابری رو تجربه کرده و به طور کلی تا به الان روندی صعودی داشته.

میشه گفت بیشترین شناخت مردم از بیت کوین بر میگرده به سال 2017 که ظرف مدت 1 سال قیمت بیت کوین از حدود 1000دلار به 19830 دلار رسید و توجه خیلی هارو به خودش جلب کرد.

در حال حاضر قیمت بیت کوین حدود 10700 دلار است و پیش بینی های زیادی برای این طلای دیجیتالی طی سال های آینده در نظر گرفته شده است. این پیش بینی ها از 100هزار دلار گرفته تا 1میلیون دلار برای سال های بین 2021 تا 2025 صورت گرفته که طبق نوساناتی که در گذشته داشته و همچنین به دلیل محدودیت بیت کوین و از طرف دیگر محبوبیت روز افزون آن و تقاضای بیشتر برای آن غیر قابل تصور نیست.

بیت کوین چطوری تولید میشه؟

بیت کوین هم که ازش به عنوان طلای دیجیتال یاد کردیم مثل طلای فیزیکی اصطلاحا استخراج یا ماین    (MINE) میشه اما چطوری؟ به طور ساده همونطور که برای استخراج طلا از معدن ابزار های مخصوصی وجود داره برای استخراج بیت کوین هم باید ابزار ها یا بهتره بگیم سخت افزار های مخصوص به خودشون رو تهیه کرد.

این سخت افزار ها یا ماینر ها (Miner) پردازنده های قوی ای هستند که به شبکه بیت کوین کمک میکنند و ماحصل این کمک بیت کوین است که در شبکه تولید می شود و به عنوان پاداش به این دستگاه ها داده می شود که به این فرآیند استخراج میگویند.

پس استخراج این طلای دیجیتال به نظر ساده میاد و مثل طلای فیزیکی لازم نیست بریم معدن و با زور بازو طلا استخراج کنیم

اما اینطور نیست، این سخت افزار ها قیمت بالایی دارند و به علت پردازنده های قوی ای که در خود جای داده اند و تمام شبانه روز در حال کار هستند گرمای زیادی تولید می کنند و باید خنگ شوند که فرآیند خنک شدن اون ها بر عهده فن های صنعتی است که در یک یا دو انتهای آنها قرار دارند و این فن ها هم صدای زیادی دارند پس تا به اینجای کار هم گرما تولید میکند هم صدا، در کنار آن عملکرد این پردازنده ها و فن ها نیازمند برق زیادی است و مصرف برق این دستگاه ها حداقل 1400 وات است که اگر بخواهید در خانه بگذارید جدا از صدا و گرمای زیاد، قبض برق شما سر به فلک میکشه.

اما چرا داستان استخراج بیت کوین در کشور ما از محبوبیت خاصی برخوردار شد؟

اصلی ترین دلیلش ارزان بودن برق در کشور ما است یا به عبارتی برق یارانه ای که باعث میشود صنعت استخراج سود زیادی را حاصل کند و از طرفی به علت درآمد دلاری ای که ایجاد میکند در کنار کم شدن ارزش ملی پولمون خود راهی برای حفظ سرمایه و دارایی هامون در این اوضاع اقتصادی هست.